← Terug naar blog overzicht

Da's mijn blog: Leerlingen van het Strabrecht College winnen met slimme innovatieve ideeën voor de ‘winkel van de toekomst’.

Brainportscholen, zo ook het Strabrecht College, werken structureel aan de ontwikkeling van 21st century skills en de verbinding met de omgeving. Ze werken intensief samen met bedrijven in de regio om zo bij jongeren een onderzoekende en ondernemende houding aan te leren. Dit wordt gedaan door middel van inhoudelijke projecten met een levensechte context.

De Grand Challenge sluit mooi aan bij de doelstellingen van de Brainportscholen omdat onderzoeken, ontwerpen en ondernemen hierin bij elkaar komen. Signify daagt middelbare scholieren van de Brainportscholen uit om de winkel van de toekomst te ontwerpen

Signify (voormalig Philips Lighting) heeft in januari scholieren van de elf Brainportscholen uitgedaagd om de winkel van de toekomst te ontwerpen. Vrijdag 15 juni presenteerden de elf beste leerlingengroepjes (op basis van voorselectie door de scholen) hun ontwerpen en ideeën in het Techniekhuys in Veldhoven. In de Challenge ‘Design the most Attractive Future Shop’ heeft Signify de middelbare scholieren gevraagd om een concept te bedenken voor de ideale toekomstige winkel, waarin licht, data en de mobiele telefoon een rol spelen.

Tijs, Marijke, Daphne, Shannon bedachten een nieuw elan voor de muziek- en bookstores. Tijdens de het Strabrechtvak  ‘Brainport en Wetenschap’ werkten zij intensief aan ideeën en uitwerkingen. Met echte muziekopname mogelijkheden, duurzame kasten, podia, apps met zoekfuncties en bijzondere betalingsmogelijkheden hadden zij de winkel ook 3D vormgegeven. De juryleden bekeken deze doordachte ideeën door een echte VR bril. 

Anne, Yara, Renske, Elle, Hanne vinden het maar lastig dat ‘de man’ geen plek heeft in de winkelvreugde van ‘de vrouw’. De ‘mancave’ is dan ook een geweldig creatieve oplossing. Inclusief snack en drankje vermaken de mannen zich gamend, naast de evt aanwezige ballenbak voor de kinderen. Het winkelplezier van de vrouw kan zo prima verlengd worden. Win-win. 

Zes juryleden beoordeelden de presentaties op: niveau, originaliteit, haalbaarheid, retail, digitale connectiviteit, duurzaamheid en presentatievaardigheden. De winnaars kregen een draagbare Hue Go lamp en een waardebon. Alle presenterende leerlingen ontvingen een certificaat van deelname.

Signify ondersteunt deze opdracht vanuit het techniekstimuleringsprogramma. Met dit soort opdrachten laten wij aan jongeren zien hoe interessant en veelzijdig techniek en technologie zijn. Om scholieren toe te leiden naar technische opleidingen, zodat vele bedrijven in de regio in de toekomst beschikken over gekwalificeerd goed opgeleid personeel.

We zijn benieuwd welke bedachte oplossingen we terug gaan zien in de winkels.