← Terug naar blog overzicht

Da's mijn blog: Stap voor stap programmeren op Strabrecht College

GELDROP - ‘Keileuk’ vinden ze het. Leerlingen van de Nutsbasisscholen in Geldrop waren dinsdag te gast bij het Strabrecht College voor een programmeerdag.

Lieke (11), Rinke (12), Veronique (12), Loes (11) en Senne (13) zijn razendenthousiast. Ze hebben net een doolhof gemaakt. ,,Met een zwevende kat op een vliegend tapijt.” Veronique laat haar programmeerwerk zien. Dat gaat nog bijna fout als een begeleider van het Strabrecht College per ongeluk op de verkeerde knop drukt. Een deel van het geschreven programma moet opnieuw. ,,Dit was dus mijn project, met de nadruk op was”, stelt Veronique giechelend vast. ,,De kat lijkt nog een beetje op een vlo”, ziet een van de jonge programmeurs. Een demonstratie van het net gemaakte spel loopt soepel. De kat die op een vlo lijkt beweegt via het toetsenbord door het doolhof richting de beloning. Als de kat de donut heeft verschijnt ‘Jam Jam’ in beeld.

,,We kregen eerst wat uitleg en mochten het daarna zelf gaan maken’’, vertellen de meiden. Dat gaat natuurlijk niet altijd meteen goed. ,,In het begin ging het mis, toen moest ik opnieuw beginnen.”

programmeren2

Robots

In een andere ruimte wordt gewerkt met robots. In het lokaal van Marc Haans, groepsleerkracht op De Ganzebloem en kartrekker van de programmeerdag, gaat het om microbits. ,,Een minicomputer die je heel goed zelf kunt programmeren’’, legt Haans uit. ‘Lekker samen klooien’ heeft hij zijn les van vandaag genoemd en dat valt prima bij de basisschoolleerlingen. In een bakje batterijtjes, ledlampjes, een weerstandje en krokodillenbekken. Na een korte uitleg gaan de jonge programmeurs aan de slag met het schrijven van hun eerste computerprogramma. De kinderen krijgen geluid uit de microcomputer, kunnen via een code een overgooispel maken en programmeren verlichting. Kim (11) en Laura (12) hebben er zin in. ,,Het is echt leuk om te doen, om dingen uit te proberen”, vertellen ze. Het computerspel ging volgens de meiden ‘niet echt heel goed’, maar het enthousiasme is er nog steeds.

Haans legt uit dat op de Nutsbasisscholen een programmeerweek wordt gehouden en nu voor het eerst de programmeerdag in samenwerking met het Strabrecht College. ,,De samenwerking past binnen het thema innovatief, de insteek is dat we er een duurzame samenwerking van willen maken. In Geldrop is iets dergelijks nog niet eerder gedaan.”

De programmeerweek staat in het teken van ICT, programmeren, computional thinking en 21st century skills. ,,Het is zeker niet de bedoeling om van alle kinderen computerprogrammeurs te maken’’, legt Haans uit. ,,Het gaat vooral ook om stap voor stap te denken, in kleine brokjes. Dat past ook in het dagelijkse schoolleven. Kinderen leren op een andere manier logisch en stap voor stap te denken.”

Kim en Laura willen snel verder. Ze mogen nu ‘lekker samen klooien’.

Door Martin de Bruijne