Druk op ENTER om te zoeken of ESC om te sluiten

Een les op onze school

Op het Strabrecht College vinden we keuzes maken, eigenaarschap nemen en doelen stellen heel belangrijk. Dat zie je natuurlijk ook terug in de reguliere lessen. Maar hoe ziet zo’n les er dan uit? Meneer Van Galen legt het je uit!

 

Meneer S. (Stefan) van Galen

Docent wiskunde

Hoi, ik ben meneer Van Galen en ik geef wiskundeles op het Strabrecht College. Het leukste aan lesgeven vind ik de samenwerking met mijn leerlingen. Informatie aan ze overbrengen en zien dat iets wat ze eerst niet konden ze nu wel kunnen. Dat trotse gevoel dat een leerling dan heeft is het mooiste wat er is!

 

Leerdoel

Elke les heeft een leerdoel. Dit kan bijvoorbeeld zijn: rekenen van tabel naar formule. Het leerdoel van de les zet ik op het whiteboard, zodat je altijd kunt zien wat je precies aan het leren bent. De leerdoelen van een toets staan vast. Als leerling weet je dus altijd waar je naartoe werkt en wat je moet kennen of kunnen voor een toets.

Verantwoordelijkheid

Ik begin een les altijd met een klein stukje herhaling van de vorige les. Ik zet dan een som op het bord en loop de eerste 5 minuten rond voor de leerlingen die er nog wat moeite mee hebben. Je mag van mij zelf kiezen of je meedoet met de uitleg, of je extra oefenwerk maakt en of je vragen stelt. Die verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Ik stimuleer leerlingen wel om de uitleg te volgen. Daarna heb je de vrijheid om te kiezen hoe je ermee aan de slag wil.

Eigen manier

Wil je checken of je een leerdoel onder de knie hebt? Dan maak je een opdracht die bij dat leerdoel hoort. Omdat het leerdoel van de les heel duidelijk is kun je ook makkelijk voor jezelf bepalen of je het beheerst. Soms mag je er ook voor kiezen om alvast verder te werken, of juist een opdracht te maken die boven je niveau ligt. Leer jij juist door uitleg te geven aan een klasgenootje? Dan kan dat ook. Iedere leerling leert op een andere manier.

Eigenaarschap

Eigenaarschap is een van de basisbehoeften van de mens. Net als het zelf mogen kiezen. Dat verhoogt je motivatie. Natuurlijk vinden sommige leerlingen de keuzevrijheid lastig. Die leerlingen bied ik dan wat extra structuur.

 

 

Bekijk ook:

Webshop Magister Portaal